Top 10 baby slaaptips

Top tien baby slaaptips

Goed slapen is erg belangrijk voor een baby én voor jou als kersverse ouder, maar helaas niet altijd vanzelfsprekend. Hoe maak je een einde aan die vermoeiende gebroken nachten? Kiddyz geeft je de top 10 baby slaaptips.

NACHTVOEDING

Een pasgeboren baby kan nog niet zo lang zonder voeding. Na 2 tot 3 maanden hebben de meeste baby's geen nachtvoeding meer nodig. Wanneer je rond deze periode merkt dat je je baby een paar nachten achter elkaar wakker moet maken voor zijn voeding, kun je hem het beste laten doorslapen. Geleidelijk zal het tijdstip van voeden naar de ochtend verschuiven. Dit betekent in veel gevallen helaas niet dat er meteen een einde komt aan de gebroken nachten. Je baby laat nog regelmatig van zich horen en haalt jou uit je diepe slaap. De volgende tips kunnen je helpen om hier verandering in aan te brengen.

1) SIGNALEN

Gedurende de eerste weken na de geboorte leer je je baby steeds beter kennen. Zo onderscheid je waarschijnlijk binnen no-time het "honger-huiltje" van het "buikkramp-huiltje" en weet jij als ouder al snel hoe je hem het beste kunt troosten. Ook leer je de specifieke vermoeidheidssignalen herkennen. In de oogjes wrijven, wegkijken, staren, rode konen of plotselinge alertheid kunnen allemaal wijzen op het feit dat je baby graag wil slapen. Leg hem bij het zien van de eerste slaapsignalen direct in bed. De kans is groot dat hij niet kort daarna in slaap valt.

2) LEREN

Het komt regelmatig voor dat je baby in slaap valt tijdens het voeden of knuffelen op schoot. Daar is zeker gedurende de eerste weken na de geboorte niks mis mee, maar maak hier na een maand (vooral 's nachts) geen gewoonte van. Zowel kinderen als volwassenen worden 's nachts wakker. Wij merken hier echter weinig van, omdat we vanzelf weer in slaap vallen. Dit is iets wat je baby nog moet leren. Leg hem zoveel mogelijk wakker in bed bij het zien van de eerste slaapsignalen. Wordt hij 's nachts wakker, doe dan geen lampje aan, vermijd oogcontact en praat zo min mogelijk. Zo leert hij dat papa of mama maar heel eventjes komt kijken en voorkom je uiteindelijk dat je tijdens de nachtelijke uurtjes wiegend door de kamer moet lopen met een wakkere baby op je arm.

3) PRIKKELS

Een baby wordt vanaf de geboorte constant blootgesteld aan prikkels. Deze (nieuwe) indrukken zorgen voor onrust, wat in veel gevallen resulteert in slecht slapen. Probeer hier gedurende de dag enigszins rekening mee te houden. Beperk de (kraam)visite, vermijd langdurige blootstelling aan fel licht en bescherm je kleintje tegen harde geluiden.

4) REGELMAAT

Een strak tijdschema is niet nodig en vaak een onhaalbaar plan bij een baby, maar enige vorm van regelmaat helpt je om meer rust te krijgen. Al snel krijg je door hoeveel tijd er (ongeveer) tussen de voedingen zit en wanneer de eerste slaapsignalen zichtbaar worden. Je zult zien dat er automatisch een soort van slaap-eet-speel-patroon ontstaat. Door een baby deze regelmaat te bieden, krijgt hij overdag de rust die hij nodig heeft. Dit resulteert uiteindelijk in een beter slapende baby gedurende de nacht. Een oververmoeide baby komt namelijk moeilijk in slaap en wordt regelmatig onrustig wakker.

5) RUST

Zodra de avond zich aandient, doe je er goed aan om rust in te bouwen. Ga geen drukke kietelspelletjes doen op de commode of uit volle borst 'in de maneschijn' zingen vlak voordat je baby gaat slapen. Door je stem te dimmen en rustig te blijven, zal je kleintje helemaal "zen" z'n bedje in gaan.

6) RITUEEL

Baby's zijn al zeer jong gevoelig voor patronen. Door een vast avond-ritueel te volgen, beseft hij al snel dat het tijd is om te gaan slapen. Een lekker warm badje, een kalmerende massage, voorlezen of een rustig slaapliedje kunnen hier allemaal onderdeel van zijn. Zo creëer je samen met je baby een fijne en vooral ontspannen afsluiting van de dag.

7) KNUFFEL

Geef je baby een vaste knuffel mee in bed. Dit "vriendje" geeft niet alleen een vertrouwd gevoel, maar helpt hem er ook aan herinneren dat het bedtijd is. Zorg er wel voor dat de knuffel na het slapen in bed blijft, anders associeert hij dit al snel met spelen en dat is natuurlijk niet het gewenste effect. 

8) TEMPERATUUR

De temperatuur op de slaapkamer van je baby is van groot belang wanneer het gaat om een goede nachtrust. Zorg dat de temperatuur iets onder de kamertemperatuur ligt met een maximum van 18°C. Zet eventueel het raam op een kiertje, maar voorkom dat het gaat tochten. Frisse lucht heeft een positief effect op de slaap en is bovendien gezond. Twijfel je of je kleintje het te koud of te warm heeft, voel dan in het nekje. Deze mag niet zweterig (te warm) of koud (te koud) aanvoelen.

9) VERDUISTER

Iets wat niet direct werkt bij een baby is de biologische klok. Hierdoor is het dag- nachtritme verstoord en ligt hij vaak 's nachts klaarwakker in z'n bedje. Jij kunt hier als ouder een handje bij helpen. Houd de slaapkamer tijdens de slaapjes overdag licht en verduister hem gedurende de nacht, waardoor hij langer en dieper zal slapen.

10) ONTSPANNEN

Zorg dat je zelf ontspannen bent wanneer je je baby naar bed brengt. Hij voelt het haarfijn aan wanneer je gespannen bent en neemt dit hoogstwaarschijnlijk van je over, met als resultaat dat hij niet snel in slaap valt. Neem rustig de tijd en probeer te genieten van dit waardevolle moment met je baby.

SLAAP LEKKER

Iedere baby is anders en heeft unieke behoeften en gewoonten. Wat voor de één werkt zal bij een ander misschien nikt uithalen. Vind samen met je baby een manier die bij jullie past en bijdraagt aan een gezonde nachtrust. Slaap lekker!

INFORMATIE

VOLG ONS

ZWANGER?

Schrijf je HIER in voor het gratis WIJ cadeaupakket met o.a. de blije doos!